دسته‌بندی نشده

بررسی مشخصات دقیق پروژکتور اس ام دی (SMD)

پروژکتور اس ام دی

مشخصات پروژکتور اس ام دی (SMD)

پروژکتور اس ام دی (SMD) چیست؟ پروژکتور اس ام دی SMD (مخفف Surface Mounted Device) مدل جدید و پیشرفته‌ی  پروژکتور ال ای دی LED (مخفف Light Emitting Diode) می‌باشد که با استفاده از فناوری سطح، چیپ‌های مسطح شده‌ی LED بر روی برد آلومینیومی قرار می‌گیرند و در ازای مصرف پایین انرژی، نور شفاف، متمرکز، با کیفیت بالا و بدون سایه ایجاد می‌کنند. پروژکتور SMD، در مقایسه با پروژکتورهای نسل قبل خود، نمونه‌ای کارآمدتر، بهینه‌تر و سریع‌تر می‌باشد.

 

مشخصات پروژکتور اس ام دی (SMD) چیست؟

لامپ‌های این نوع نورافکن ال ای دی با تکنولوژی SMT (مخفف Surface Mounted Technology) تولید می‌شوند. مهم‌ترین مزیت پروژکتور اس ام دی (SMD) مصرف پایین انرژی است، میزان روشنایی پروژکتور SMD در مقایسه با وات مصرفی آن بالا می‌باشد، یعنی بازده نوری بالای ۹۰ وات بر لومن دارد. همچنین، کیفیت نور تولید شده بسیار بالاست، نور درخشان و شفاف است، بر روی سطوح نیز سایه‌های روشن و تیره ایجاد نمی‌کند.

زاویه تابش نور گسترده تا حدود ۱۶۰ درجه می‌باشد و مناسب نورپردازی محیط‌های وسیع است، همچنین شدت و زاویه نور قابل تنظیم بوده و رنگ نور آن، برخلاف سایر پروژکتورها، متنوع است. پروژکتور SMD در توان‌های مختلف از ۱۰ وات تا ۲۰۰۰ وات، به منظور تامین روشنایی فضاهای مختلف خانگی و صنعتی تولید می‌شود. مقاومت پروژکتور SMD در برابر عوامل جوی و محیطی، امکان استفاده از آن را در محیط‌های غیرسرپوشیده فراهم می‌کند. همچنین در برابر نوسانات ولتاژ و لرزش ناگهانی مقاوم است و کارایی خود را از دست نمی‌دهد.

پروژکتور اس ام دی یک انتخاب دوستدار محیط زیست و سلامت انسان است، زیرا از مواد مضر مانند جیوه ساخته نمی‌شود و امواج مضر فرابنفش و … منتشر نمی‌کند، بنابراین می‌تواند در تامین روشنایی فضاهای حساس مانند انبار مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد. 

همچنین شما میتوانید در مقاله ی “پروژکتور اس ام دی (SMD) چیست؟” اطلاعات مفیدی در مورد پروژکتور اس ام دی به دست آورید. در این نوشته به معرفی کامل پروژکتور SMD پرداخته شده.

مشخصات پروژکتور اس ام دی

در ادامه به بررسی دقیق مشخصات پروژکتور اس ام دی SMD می‌پردازیم.

 

مشخصات پروژکتور اس ام دی SMD 

آشنایی بامشخصات پروژکتور اس ام دی SMD، قبل از خرید این نورافکن ال ای دی، برای تجربه‌ی یک خرید هوشمندانه و بدون ریسک ضروری می‌باشد.

 

ساختار پروژکتور اس ام دی SMD

با پیشرفت فناوری LED (دیود ساطع کننده‌ی نور) و مسطح‌سازی تراشه‌های نیمه‌هادی LED، پروژکتور اس ام دی (SMD) روانه‌ی بازار شد. در ساختار پروژکتور اس ام دی (SMD) از ال ای دی SMD استفاده می‌شود، به این صورت که با استفاده از فناوری سطح، تراشه‌های مسطح شده‌ی LED بر روی برد آلومینیومی PCB لحیم می‌شوند، بنابراین نیازی به سوراخ کردن برد نیست. فرایند قرارگیری تراشه‌ها بر روی برد به صورت اتوماتیک و بدون دخالت نیروی انسانی صورت می‌گیرد، بنابراین درصد خطا بسیار پایین می‌آید. هر سلول SMD یک کریستال نیمه‌هادی دارد که با عبور جریان برق، نور تولید می‌کند، بنابراین نیازی به گرم شدن اولیه ندارد و به این صورت ایمنی محصول افزایش می‌یابد.

 

توان مصرفی (وات)  

توان مصرفی پروژکتور به معنای میزان انرژی دریافتی برای تولید روشنایی می‌باشد. پروژکتور اس ام دی SMD از توان ۱۰ وات تا ۲۰۰۰ وات تولید می‌شود. توان مصرفی با میزان روشنایی پروژکتور رابطه‌ای مستقیم دارد و هرچه توان بالاتر باشد، لومن تولیدی پروژکتور نیز بیش‌تر است. می‌توان گفت از مهم‌ترین مشخصات پروژکتور اس ام دی SMD،  توان (وات) و میزان روشنایی (لومن) آن است، تعیین توان پروژکتور تابعی از متراژ محیط می‌باشد، با انتخاب پروژکتور با توان مصرفی متناسب با مساحت محیط، می‌توان روشنایی دلخواه ایجاد کرد.  به عنوان مثال برای یک فضای ۱۰×۱۰ پروژکتور با توان ۱۰ وات، فضای ۵۰×۵۰ پروژکتور با توان ۱۰۰ وات و فضای ۱۰۰×۱۰۰ پروژکتور با توان ۲۰۰ وات مورد نیاز می‌باشد. 

 

میزان روشنایی (لومن)

میزان روشنایی یا همان شار نوری (لومن)، از دیگر مشخصات پروژکتور اس ام دی SMD می‌باشد و توجه به آن هنگام خرید پروژکتور اس ام دی (SMD) ضروری است. اما تفاوت لومن با وات چیست؟ در تحلیل تجهیزات روشنایی مانند انواع نورافکن‌ها، به جای بررسی توان خروجی (وات)،  مقدار روشنایی قابل رویت توسط چشم انسان اندازه‌گیری می‌شود.

میزان روشنایی یا شار نوری با واحد لومن اندازه‌گیری می‌شود، برابر است با میزان نور خروجی از منبع نور که به چشم انسان می‌رسد. به طور خلاصه، برای روشنایی هر متر مربع از یک واحد مسکونی به ۱۰۰ تا ۲۰۰ لومن (معادل ۱.۵ تا ۳ وات ال ای دی)، هر متر مربع انبار به ۵۰ تا ۱۰۰ لومن (معادل ۲ تا ۳ وات ال ای دی )، هر متر مربع فضای باز به ۳۰ تا ۶۰ لومن (۰.۵ تا ۱ وات ال ای دی) نیاز است.  

 

بازده روشنایی (لومن بر وات)

نسبت میزان روشنایی (لومن تولیدی) به توان مصرفی را بازده روشنایی می‌نامند و واحد آن لومن بر وات می‌باشد. بازده روشنایی پروژکتور اس ام دی SMD بالای 90 لومن بر وات می‌باشد. هر ساله با پیشرفت علم و فناوری، پروژکتورهای اس ام دی SMD، کم مصرف‌تر شده و بازده نوری آن‌‌ها افزایش می‌یابد.

 

زاویه تابش نور گسترده

زاویه تابش پروژکتور اس ام دی SMD، در مقایسه با پروژکتور های قدیمی و پروژکتور ال ای دی COB، گسترده‌تر می‌باشد، به طوری که زاویه تابش آن می‌تواند بین ۹۰ درجه تا ۱۶۰ درجه تنظیم شود. بنابراین، پروژکتور SMD مناسب‌ترین گزینه برای نورپردازی و تامین روشنایی فضاهایی با متراژ بالاست. زاویه تابش نور گسترده باعث می‌شود بتوان از حداقل تعداد پروژکتور برای روشنایی محیط استفاده کرد و می‌توان به خرید پروژکتور اس ام دی SMD به چشم یک خرید مقرون به صرفه نگاه کرد.

 

رنگ نور

تنوع رنگ نور در پروژکتور اس ام دی (SMD) بسیار بالا می‌باشد. هر SMD شامل ۳ دیود به رنگ‌های قرمز، آبی و سبز می‌باشد، از ترکیب این سه رنگ با شدت‌های متفاوت، می‌توان میلیون‌ها رنگ مختلف ایجاد کرد و از آنجایی که چشم انسان تنها حسگر دریافت  سه رنگ قرمز، آبی و سبز را دارد، هر رنگی که با ترکیب این رنگ‌ها ساخته شود، با چشم انسان قابل تشخیص می‌باشد.

سه رنگ متفاوت پروژکتور اس ام دی

به این روش تولید نور رنگی که در پروژکتور SMD و صفحه‌های نمایش استفاده می‌شود، سیستم RGB می‌گویند، RGB حروف اول سه رنگ قرمز(Red)، سبز (Green) و آبی (Blue) می‌باشد که کنار هم قرار گرفته اند. بنابراین، پروژکتور اس ام دی (SMD) با استفاده از سیستم RGB، نورهایی با رنگ‌های متنوع ایجاد می‌کند، این تنوع رنگ نور در دیگرمدل‌های پروژکتور و حتی پروژکتور ال ای دی COB دیده نمی‌شود. تنوع رنگی، این امکان را فراهم می‌کند از پروژکتور SMD علاوه بر تامین روشنایی فضاهای گوناگون، در نورپردازی تزیینی نیز استفاده شود.  

رنگ نور را با پارامتری به نام دمای رنگ نور می‌سنجند و یکای آن کلوین (K) است. رنگ آفتابی یا همان زرد، دمای رنگ نور پایین در حدود ۲۰۰۰K تا ۳۰۰۰K دارد و باعث افزایش گرما و صمیمیت فضا می‌شود، بنابراین برای مصارف خانگی مانند نورپردازی سالن نشیمن و ویلا، همچنین نورپردازی کافه و رستوران مناسب است. نور طبیعی یا نچرال با دمای رنگ ۴۰۰۰K مناسب انواع محیط‌ها به ویژه محیط‌های کاری مانند دفاتر می‌باشد. در آخر، نور مهتابی یا همان سفید دارای دمای رنگ نور بالا حدود ۴۶۰۰K تا ۶۵۰۰K می‌باشد، باعث افزایش تمرکز می‌شود، بنابراین در مصارف امنیتی و همچنین روشنایی انبارها، سوله‌ها و … کاربرد دارد. 

کیفیت نور تولیدی

نور پروژکتور اس ام دی SMD، نسبت به پروژکتورهای قدیمی گازی و حتی پروژکتور ال ای دی LED، متمرکزتر و یکنواخت‌تر است و کیفیت بهتری دارد. بنابراین آلودگی نوری ندارد، یعنی فضاهای غیر ضروری را روشن نمی‌کند، در مقابل محیط مورد نظر را به طور یکنواخت با نوری شفاف و درخشان، بدون ایجاد سایه روشن و تیره روی سطوح، روشن می‌کند. البته نور پروژکتور COB مانند پروژکتور COB سی او بی 200 وات صبا ترانس، نسبت به پروژکتور SMD، متمرکزتر می‌باشد.  

 

درجه حفاظت IP

یکی از کاربردهای گسترده‌ی پروژکتور اس ام دی SMD، نورپردازی و تامین روشنایی فضاهای باز و محیط‌های صنعتی می‌باشد. در چنین شرایطی، پروژکتور SMD در معرض عوامل مختلف جوی و بیرونی مانند برف، باران، حشرات، فضولات پرندگان، گردوغبار و … قرار می‌گیرد. اگر پروژکتور در برابر عوامل محیطی مقاوم نباشد و آب یا ذرات به داخل پروژکتور نفوذ کند، طول عمر پروژکتور اس ام دی کاهش می‌یابد.

بنابراین، هنگام خرید پروژکتور اس‌ام‌دی SMD به درجه حفاظت آن توجه کنید و سعی در خرید پروژکتور SMD با درجه حفاظت IP۶۶، IP۶۵ یا IP۶۷ داشته باشید تا با خیال راحت از پروژکتور اس ام دی خود در محیط‌های باز با شرایط کاری سخت و بدون ترس از زنگ‌زدگی استفاده کنید. به طور کلی درجه حفاظت IP از دو رقم تشکیل می‌شود؛ رقم سمت چپ بین ۰ تا ۶ است و مقاومت پروژکتور در برابر جسم ریز خارجی نشان می‌دهد و رقم سمت راست بین ۰ تا ۸ است و مقاومت پروژکتور را در برابر نفوذ آب نشان می‌دهد. برندهای معتبر پروژکتور ال ای دی، محصولات خود را با درجه حفاظت IP۶۶، IP۶۵ و IP۶۷ به بازار عرضه می‌کنند.

 

جنس بدنه پروژکتور

یکی دیگر از مشخصات پروژکتور اس ام دی، جنس بدنه‌ی آن است که معمولا، از جنس آلیاژهای آلومینیوم مانند آلومینیوم دایکاست می‌باشد. استفاده از آلیاژ آلومینیوم در بدنه‌ی پروژکتور SMD باعث افزایش استحکام و کاهش وزن آن می‌شود. از طرفی فلز آلومینیوم به دفع حرارت پروژکتور کمک زیادی می‌کند. البته یکی از دلایل قیمت نسبتا بالای پروژکتور اس ام دی SMD، در مقایسه با پروژکتورهای قدیمی گازی، استفاده از همین فلز آلومینیوم در بدنه آن است، فلز آلومینیوم در بازار جهانی قیمت نسبتا بالایی دارد، اما باعث افزایش چشمگیر کیفیت پروژکتور SMD می‌شود.

 

طول عمر پروژکتور اس ام دی SMD

طول عمر پروژکتور اس ام دی SMD مانند پروژکتور SMD اس ام دی 200 وات آوا نور، حدود ۵ برابر پروژکتورهای قدیمی گازی می‌باشد و بین ۲۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ساعت، بسته به کیفیت و برند پروژکتور، کار می‌کند. طول عمر بالای پروژکتور SMD، به طور چشمگیر، از هزینه‌های تعویض زود هنگام و تعمیر آن می‌کاهد.  

 

قیمت پروژکتور اس ام دی SMD

قیمت پروژکتور اس ام دی SMD تابعی از توان، میزان روشنایی، طول عمر، نوع  پروژکتور ال ای دی (SMD ،LED یا COB)، درجه حفاظت IP، برند، گارانتی و … می‌باشد. به طور کلی پروژکتور اس ام دی SMD، محبوب‌ترین و پرکاربردترین پروژکتور موجود در بازار است و در اسکیل انبوه تولید می‌شود، بنابراین قیمت پایین‌تری، نسبت به پروژکتور COB، دارد. 

قیمت پروژکتور اس ام دی به عوامل متفاوتی بستگی دارد که در مقاله ی “6 تا از مهمترین عوامل موثر بر قیمت پروژکتور ال ای دی LED” به توضیح کامل این عوامل پرداخته شده است.

ولتاژ مصرفی

یکی دیگر از مشخصات پروژکتور اس ام دی SMD، که یک مزیت مهم محسوب می‌شود، عدم حساسیت به نوسانات ولتاژ است، به این معنا که پروژکتور بر اثر نوسانات برق خاموش نمی‌شود و به کار خود ادامه می‌دهد. همچنین ولتاژ ورودی پروژکتور یک بازه نسبتا گسترده است که بسته به برند پروژکتور اس ام دی SMD می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال پروژکتور اس ام دی SMD صبا ترانس در بازه ولتاژ ۸۵ تا ۲۶۵ ولت کارایی دارند.

میزان مصرف برق

برند پروژکتور اس ام دی SMD

همان طور که پیش تر گفتیم، پروژکتور اس ام دی به دلیل مزایای فراوان بین کاربران بسیار محبوب بوده و پرکاربردترین نوع نورافکن می‌باشد. بنابراین بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت روشنایی به تولید پروژکتور اس ام دی SMD روی آورده اند و رقابت تنگاتنگی بین برندهای مختلف شکل گرفته است.

در حال حاضر بهترین برند های پروژکتور اس ام دی SMD در ایران عبارتند از صبا ترانس، آوا نور، مازی نور، آلتون رای، فاین الکتریک، اکووات، دلتا، پارس شعاع توس، گلنور می‌باشد. شما می‌توانید با خرید پروژکتور اس ام دی SMD از یک برند معتبر از گارانتی و خدمات پس از فروش محصول بهره‌ ببرید و ریسک خرید خود را به حداقل برسانید.  مشاوران و کارشناسان ما در پروژکتور کالا در کنار شما هستند تا هنگام  خرید  پروژکتور اس ام دی SMD مورد نظر خود از سایت پروژکتور کالا، هرگونه ابهام یا سوالی را رفع کنند.

 

عدم انتشار امواج مضر 

در ساخت پروژکتور اس ام دی SMD از ماده‌ی سمس جیوه، که برای سلامتی انسان بسیار خطرناک است، استفاده نمی‌شود. همچنین، این نوع نورافکن ال ای دی، هنگام کار کردن، امواج مضر مانند فرابنفش و مادون قرمز ایجاد نمی‌کند. بنابراین، پروژکتور SMD نمونه‌ای دوستدار محیط زیست و سلامت انسان است و می‌توان از آن در تامین روشنایی محیط‌های حساس مانند انبار نگهداری مواد غذایی استفاده کرد. 

 

سخن پایانی

در این مقاله مشخصات پروژکتور اس ام دی (SMD) را به طور دقیق بررسی کردیم. همانطور که بالاتر گفتیم، هنگام خرید پروژکتور SMD،  بررسی دقیق مشخصات پروژکتور اس ام دی SMD مانند قیمت پروژکتور SMD، توان مصرفی، میزان روشنایی (لومن)، رنگ نور، درجه حفاظت IP و برند پروژکتور SMD ضروری می‌باشد و کمک می‌کند خریدی بدوت ریسک و متناسب با نیاز خود را تجربه کنید. 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *